JoM! "LIKE"

KoMuNiTi gempakZ on Facebook

++Do LIKE @ SHARE ARTICLE++

GEMPAKZ SIHAT: Telur ayam membantu meningkatkan tahap kesihatan



Telur meningkatkan sistem imun

mengambil telur sebiji atau dua biji sehari boleh membantu anda melawan jangkitan, kerana telur kaya dengan selenium, yang amat bermanfaat untuk sistem imun yang sihat dan kuat, dan peraturan hormon kelenjar tiroid.

Telur mengurangkan tekanan dan melegakan kebimbangan

Telur mengandungi asid amino yang menggalakkan kesihatan mental, mengawal pengeluaran serotonin, iaitu neurotransmitter yang bertanggungjawab untuk bersantai, ketenangan, dan perasaan yang baik.

Telur mengawal tahap kolesterol

Satu telur mempunyai 200 miligram kolesterol, tetapi mereka jauh dari tidak baik untuk kesihatan, kerana Kolestrol tidak baik (LDL)  sebenarnya lebih rendah dan meningkatkan tahap kolesterol baik (HDL).

Telur menggalakkan gigi dan kesihatan tulang

Telur adalah sumber yang terbaik untuk sumber vitamin D, bersama-sama dengan sinar matahari. Vitamin ini adalah penting untuk pertumbuhan dan perkembangan tulang dan gigi. Selain itu, vitamin ini mencetuskan penyerapan kalsium, yang penting untuk metabolisme, penghadaman dan kesihatan jantung.

Telur meningkatkan fungsi kognitif

Telur mengandungi choline, sebatian yang bermanfaat untuk kognisi. Menurut kajian, kekurangan choline menimbulkan risiko demensia, gangguan neurologi, penyakit Alzheimer, dan kemerosotan nilai kognitif.

Telur memperbaiki kulit

Telur adalah sangat kaya dengan vitamin B-kompleks, yang penting untuk kesihatan rambut dan kulit, dan juga untuk fungsi hati dan mata. Telur adalah kaya dengan vitamin B2 dan B12, dan penyelidikan telah menunjukkan bahawa vitamin B kompleks adalah penting untuk fungsi kognitif yang sihat dan sistem saraf yang sihat.

Telur merangsang penurunan berat badan

Telur memberikan rasa kenyang, maka mereka adalah penyelesaian yang sempurna untuk sarapan pagi anda. Mereka akan membantu anda mengelakkan ketagihan makanan, mengawal selera makan dan mengurangkan risiko makan berlebihan. Menurut kajian, orang yang makan telur untuk sarapan pagi makan kurang kalori semasa sepanjang hari.

Telur melindungi kesihatan mata

Telur termasuk 2 antioksidan, lutein dan zeaxanthin, yang meningkatkan tahap penglihatan dan kesihatan mata. Juga, mereka mengurangkan risiko penyakit mata seperti katarak dan degenerasi makula.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana melawat BLOG Komuniti gempakZ. Jom Komen! Untuk mendapatkan "Notification" terhadap topik ini "klik" Subscribe by email.. TQ ^_^