JoM! "LIKE"

KoMuNiTi gempakZ on Facebook

++Do LIKE @ SHARE ARTICLE++

Ketidaktentuan Ekonomi Malaysia: Kejatuhan Nilai Ringgit

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Baru-baru ini, kita dikejutkan dengan berita tentang kejatuhan nilai ringgit berbanding USD.  Hal ini menyebabkan harga barang-barang keperluan harian di Malaysia telah meningkat.

Rakyat telah diingatkan untuk sentiasa merancang kewangan dan berjimat-cermat dalam perbelanjaan. Dahulukan keperluan bukan kemahuan.

Kejatuhan nilai ringgit pasti  menyebabkan kadar inflasi di negara kita meningkat. Jika nilai ringgit terus jatuh, ia akan memberikan kesan sangat buruk terhadap perkembangan ekonomi di Malaysia sekaligus menyebabkan kuasa membeli penduduk Malaysia berkurang. 

Justeru rakyat Malaysia perlu sentiasa beringat dan menyediakan payung sebelum hujan bagi menghadapi segala kemungkinan terhadap ketidaktentuan ekonomi di negara kita.

Bagaimana Kriteria penampakan anak bulan Hari Raya?


"Saudi dah umum raya Isnin. Indonesia dah ucap salam lebaran. Negara kita macam mana?"

✳1. Seperti yang dijangka, polemik tarikh Hari Raya sudah pun timbul. Punca utama pada tahun ini adalah kerana kriteria kebolehnampakan anak bulan Malaysia telah berubah hasil keputusan autoriti agama di negara kita.

✳2. Sebelum netizen menjadi mufti, perlu faham dulu tentang falak serba sedikit. 

[Pertama], perbezaan Hari Raya antara negara tidak hanya bergantung kepada perbezaan matla' sahaja. Ada tiga pembolehubah yang membuatkan pengisytiharan Hari Raya berbeza antara negara iautu:

💠1. Matla': Mengikut negara kita berada. Masing-masing menerima kedatangan bulan dan matahari pada masa yang berbeza. 

Duduk di Malaysia, kena ikut matla' Malaysia. Tak boleh ikut Saudi. Sama seperti waktu solat. Duduk di Malaysia, tak boleh berbuka ikut waktu Jepun.

💠2. Kaedah: yang popular ada tiga tapi yang lebih ditil ada empat iaitu:

🔶️a. RUKYAH HAKIKI: Cara paling old school. Nampak anak bulan ketika tenggelam matahari 29hb, terus isytihar Raya esoknya. Tak nampak, cukupkan 30hb dan isytihar Raya lusanya.

🔶️b. HISAB HAKIKI: Bergantung penuh pada perkiraan matematik dalam membaca peredaran bulan dan matahari. Tak tengok bulan langsung. Cara ini digunakan untuk penentuan bulan yang tidak berkait dengan ibadah fardu. Sebab tu kita dah ada taqwim setahun terus.

🔶️c. RUKYAH MAAL HISAB: Kaedah hybrid antara a dan b. Kalau nampak anak bulan, terus isytihar. Kalau tak nampak, pakai kaedah hisab pula.

🔶️d. IMKANUL RUKYAH MAAL HISAB: Lebih kurang kaedah c. Cuma kalau anak bulan tidak memenuhi kriteria kebolehnampakan, mereka tak akan buat cerapan. Terus guna kaedah hisab.

💠3. Kriteria kebolehnampakan anak bulan: Ini bahagian yang orang susah sikit nak faham. Ia berbeza mengikut matla'. Ia ditentukan dengan mengambilkira kedudukan matahari dan bulan. 

Bulan terima cahaya dari matahari. Jika kedudukan matahari di matla' Malaysia tidak memungkinkan cahayanya dipantul oleh permukaan bulan, maka tak akan nampak anak bulan.

✳3. [Kedua], Matla' adalah perkara qat'iy/thabit. Takkan berubah kecuali kalau daratan bumi beralih, putaran bumi atas paksi berubah atau peredaran bumi, matahari dan bulan lari dari orbitnya. Agak mustahil.

Kaedah dan kriteria pula adalah perkara ijtihadiy. Terpulang kepada autoriti agama di negara masing-masing dalam menentukan kaedah dan kriteria mana yang mereka patut gunapakai.

Bab kaedah dan kriteria inilah yang banyak timbul khilaf di kalangan pakar. Mana satu kaedah paling menepati ajaran Islam. Mana satu kriteria yang paling menepati bacaan saintifik.

✳4. [Ketiga], Malaysia menggunapakai kaedah Rukyah dan Hisab. Kriteria pula adalah jarak tegak 5.5° dan jarak sendeng 6.4°. Tiada lagi kriteria usia anak bulan.

✳5. Ini merupakan kriteria terbaru yang dipersetujui oleh autoriti agama di semua negeri dalam Malaysia sebagaimana dicadangkan oleh MAPIM. Kalau ikut kriteria dulu; ketika matahari terbenam, ketinggian anak Bulan di atas ufuk, tidak kurang dari 2° dan jarak lengkungannya (antara Bulan dan Matahari) tidak kurang dari 3°. Atau ketika bulan terbenam, umur anak Bulan tidak kurang dari 8 jam selepas ijtimak berlaku.

Kriteria lama ini adalah kriteria lapuk yang dicadangkan oleh Istanbul hampir 100 tahun dahulu.

✳6. Perubahan kriteria inilah yang menimbulkan polemik bagi mereka yang tak faham. Tetapi jika kita melihat secara ilmu, kriteria terbaru ini lebih tepat berbanding sebelum ini. Persatuan Falak Syar'ie telah mencadangkan umur anak bulan mestilah tidak kurang dari 15 jam. Rekod terpendek anak bulan pernah kelihatan pada tarikh cerapan di langit Malaysia adalah 14 jam manakala rekod terpendek dunia adalah 12 jam. 

8 jam adalah sangat mustahil dan sangat tidak saintifik.

✳7. Apa yang menyedihkan, terlalu ramai Ruwaibidhoh yang mula bercakap bagi menimbulkan polemik dikalangan masyarakat awam. Mereka menimbulkan keraguan yang tidak patut sehingga orang awam mula bertelagah dalam perkara yang mereka tidak tahu.

✳8. Lebih menyedihkan, agamawan turut terlibat menimbulkan polemik ini termasuk golongan berprofil tinggi seperti mufti. Padahal, tentu dia sendiri yang terlibat dalam mengendorse kriteria baru ini di peringkat negeri masing-masing. Kenapa tiba-tiba pertikai di media sosial pula?

✳9. Polemik yang ditimbulkan ini adalah amat bahaya kerana ia melibatkan soal ibadah fardu umat Islam. Kalau ada pentaasub mereka terud anggap autoriti agama kita salah, maka mereka cenderung untuk tidak berpuasa pada hari Isnin 2 Mei kerana anggap sudah 1 Syawal. Mereka juga cenderung untuk berpuasa 6 pada 3 Mei nanti. 

Golongan yang sengaja timbulkan fitnah ini akan tanggung dosa orang awam jahil yang meninggalkan puasa Ramadhan dan melakukan puasa pada Idulfitri, kalau orang awam buat kerana percaya pada mereka. 

✳10. Jangan terlalu prejudis terhadap autoriti agama. Bukan nak kata mereka selalu betul. Tetapi kalau nak kritik, kritiklah dengan ilmu. Tegurlah dengan manhaj teguran yang betul. Ambil kira fitnah yang mungkin timbul. 

Bukan main sentimen yang mengelirukan orang awam. Tak perlu bandingkan dengan negara-negara lain kerana mereka punya matla', kaedah dan kriteria tersendiri. Respon agamawan yang tidak matang hanya mendedahkan kejahilan kalian. Level mufti pun masih nak populis.

✳11. Saya dahulupun ada kritik mengenai kriteria lapuk dulu. Tetapi selepas mengambil kira kesan ibadah orang awam. Tahun 2019 saya komen mengenai penentuan anak bulan Zulhijjah, itupun selepas Raya Haji supaya tak beri kesan kepada ibadah puasa Arafah dan pengharaman puasa Aidil Adha dan Hari Tasyrik. 

Ikutkan ada lagi nak kritik, tapi perubahan terbaru ini sudah cukup baik untuk diterima. Saya sokong dan ucapkan syabas!

✳12. Saya harap autoriti agama kita tidak goyang dengan tekanan yang cuba diberikan. Berpegang teguh atas asas ilmu yang betul. Jangan pedulikan celaan orang mencela. Inilah dunia akhir zaman, berpegang pada amanah ilmu akan dianggap pengkhianat. Pengkhianat agama pula dianggap benar. Menggenggam agama ibarat menggenggam bara api. Ruwaibidhoh di mana-mana.

✳13. Bagi orang awam, sepatutnya mereka beriman dan beramal sahaja dengan firman Allah SWT:
وَإِذَا جَاۤءَهُمۡ أَمۡرࣱ مِّنَ ٱلۡأَمۡنِ أَوِ ٱلۡخَوۡفِ أَذَاعُوا۟ بِهِۦۖ وَلَوۡ رَدُّوهُ إِلَى ٱلرَّسُولِ وَإِلَىٰۤ أُو۟لِی ٱلۡأَمۡرِ مِنۡهُمۡ لَعَلِمَهُ ٱلَّذِینَ یَسۡتَنۢبِطُونَهُۥ مِنۡهُمۡۗ وَلَوۡلَا فَضۡلُ ٱللَّهِ عَلَیۡكُمۡ وَرَحۡمَتُهُۥ لَٱتَّبَعۡتُمُ ٱلشَّیۡطَـٰنَ إِلَّا قَلِیلࣰا﴿ ٨٣ ﴾
Apabila datang kepada mereka sesuatu berita mengenai keamanan atau kecemasan, mereka terus menghebahkannya. Padahal kalau mereka kembalikan sahaja hal itu kepada Rasulullah dan kepada - "Ulil-Amri" (autoriti) di antara mereka, tentulah hal itu dapat diketahui oleh orang-orang yang layak mengambil keputusan mengenainya di antara mereka. Jika tidaklah kerana limpah kurnia Allah dan belas kasihanNya kepada kamu, pasti kamu menurut Syaitan, kecuali sedikit sahaja (iaitu orang-orang yang teguh imannya dan luas ilmunya di antara kamu).
[An-Nisa':83]

(Alang Ibn Shukrimun)

🔷️Artikel lain di Telegram: https://t.me/alangibnshukrimun

Covid-19 SOP Status starting 1 May 2022

 Refer to KKM announced new relax Covid-19 SOP starting 1 May 2022, here is a short summary on the relaxed SOPs:

1. Covid-19 patients need to be isolated for seven days but may be released on the fourth day if a professionally administered RTK-Antigen test comes back negative.

2. Entry to all premises will be allowed regardless of vaccination status.

3. Wearing face masks is still mandatory indoors and in public transport, including e-hailing services.

4. The wearing of face masks is not required outdoors but is “strongly encouraged”

5. MySejahtera check-ins are no longer required for entering premises and public areas.

6. Covid-19 patients and those under quarantine are barred from entering all premises.

7. Physical distancing is encouraged but no longer mandatory.

8. Shaking hands is allowed but one is advised to use a hand sanitizer or wash their hands immediately after.

9. Fully vaccinated travellers aged 13 and above as well as those who have contracted Covid-19 in the past 60 days can enter the country without taking Covid-19 tests before and after arrival.

10. Travellers aged 12 and below do not have to undergo Covid-19 tests upon arrival regardless of their vaccination status.

11. Travellers who have not been fully vaccinated will still need to be tested before and 24 hours after their arrival.

12. Non-Malaysian travellers will no longer need to have Covid-19 insurance to enter the country.


Kes Basikal Lajak: Siapa yang Salah?

Kita telah dimaklumkan akan keputusan mahkamah baru-baru ini tentang kemalangan melibatkan pemandu wanita berbangsa Cina dan 8 orang penunggang basikal lajak di Johor Bahru, iaitu beliau dipenjara selama 6 tahun dan lesen memandu digantung.

Pertamanya, saya bersimpati kepada mangsa keluarga mangsa namun pada masa sama geram, gagal memahami bagaimana remaja-remaja usia sedemikian bermain basikal lajak pada pukul 3 pagi, sedangkan sepatutnya itu adalah masa tidur bagi kanak-kanak seusia mereka. Adakah keluarga tidak pernah menghalang anak anak mereka keluar malam? Jika dahulu, saya tidak pernah keluar malam sesuka hati kerana ayah akan merotan saya. Tapi, mengapa ibu bapa sekarang tidak tegas? Tidak sayangkah mereka pada anak-anak remaja mereka?

Saya sering menggunakan laluan kemalangan maut tersebut dan sangat memahami keadaan jalan tersebut. Jika saya memandu di kawasan tersebut biasanya memang akan memandu dengan kelajuan sederhana. Bayangkan jika kita sedang memandu tiba-tiba ada segerombolan remaja di tengah jalan. Adakah kita pernah terfikir perkara tersebut? Dan mampukah kita mengelak daripada kemalangan itu?

Pemandu wanita tersebut sesungguhnya tiada niat membunuh. Beliau menjadi mangsa keadaan. Keadaan yang sukar diterima akal. Ya tiada sesiapapun inginkan kemalangan. Namun, ia berlaku juga. Beliau mungkin terkejut dan tidak menyangka wujud kumpulan remaja melepak di jalan tersebut di waktu yang mana sepatutnya semua remaja seusianya sedang tidur dirumah.

Adakah remaja tersebut bermain basikal lajak tanpa pengetahuan ibu bapa? Ataupun ibu bapa tidak pernah melarang anak-anak mereka bermain basikal lajak? Amat mustahil untuk ibu bapa tidak tahu anak mereka bemain basikal lajak. Siapakah yang membelikan basikal tersebut? Dimana basika itu disimpan? Biasanya dimana ia dimainkan? Saya hairan.

Saya berharap kejadian seumpama ini tidak lagi berlaku. Semoga menjadi pengajaran buat semua.

Shila Amzah (Rambutan) Juara The Masked Singer 2


Daripada awal netizen sudah dapat meneka bahawa individu di sebalik costume rambutan adalah Shila Amzah kerana beliau memiliki Karekter suara yang tersendiri. 

Sebelum ini Shila Amzah telah memenangi Juara bersama kumpulan SOG di Anugerah Juara Lagu 37 menerusi Lagu Pelukan Angkasa.

Kini tidak lama selepas, kini, Shila Amzah melakar kejayaan dengan Menjuarai The Masked Singer 2. 

Tahniah diucapkan buat Shila Amzah yang diketahui berbakat besar. Semoga lebih banyak kejayaan bakal beliau cipta selepas ini.

Ulasan Kisah Viral Prof Uitm dan B40

 


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Isu ni memang tengah panas. Dengan Viralnya video tersebut maka berbondong-bondonglah netizen yang tak tahu pucuk pangkal menyerang profesor tersebut dengan pelbagai makian dan hinaan sedangkan ini isu tertutup yang lebih kepada mendidik.

Iya, bahasa digunakan agak keras dan saya rasa ia adalah hak individu. Tapi, hal ini sepatutnya hanya habis di kelas kenapa sibuk nak diviralkan keluar??

Kalau ibu ayah kita geram sangat kat kita pun kadang terkeluar perkataan-perkataan tak elok kepada kita tapi selepas ini, mereka OK. Mereka tetap bagi kita makan minum cukupkann keperluan kita sayang kita. Kita tak perlu nak hebohkan ke umum kerana ia hal yang hanya patut berlaku dan habis di dalam rumah.

Saya harap netizen ubah sikap, ubah mentaliliti jangan sikit-sikit nak di Viral. Tak banyak benda elok akan berlaku dengan kuasa Viral ni. Kalau nak viral, viral benda baik-baik, yang boleh memberi keharmonian dalam hidup bermasyarakat.

Saya tumpang simpati atas apa yang berlaku.

Kepada yang Viral tu tahniah. Anda dan kumpul banyak saham dosa ye. Dah viral pandai delete akaun. Baling batu sembunyi tangan. Baguslah tu.

Tahniah Elica Paujin, Juara Big Stage 2022

Elica Paujin merupakan Penyanyi Sabah yang pernah Menjuarai Mentor Milenia. Kini, beliau mengulangi kejayaan terdahulu dengan merangkul sebagai Juara Big Stage musim terkini.

Walaupun gagal memberi persembahan baik pada konsert separuh akhir sehingga ditempatkan di bottom 3, Namun beliau bangkit kembali dengan membawakan lagu berhantu daripada Marsha berjudul Cinta sekaligus menambat hati para juri dan penonton di rumah.

Tahniah diucapkan 👍👍

Minggu ke-3 Big Stage. Apa berlaku? Han Byul muncul sebagai Juri?

Hai korang menonton tak konsert big stage untuk minggu ketiga? Minggu ini telah menampilkan juri juara, iaitu bekas juara bigstage musim terdahulu. Lihatlah aksi han byul dengan Datuk Seri Siti Nurhaliza dikerusi juri. Lebih menarik, lagi han byul cuba komunikasi menggunakan bahasa Melayu semasa memberikan komen kepada para peserta.  Terbaik dan wajar dipuji.

Persembahan daripada peserta cukup hebat. Ada yang menunjukkan peningkatan yang menunjukkan penurunan.  Saya agak tertarik dengan persembahan peserta terakhir iaitu Aisha Retno yang menyanyikan lagu popular Allahyarham siti sarah raissuddin iaitu kesetiaan.  juri tetap iaitu Datuk Siti Nurhaliza dilihat tidak dapat menahan air mata dan menangis. Dato Seri Siti Nurhaliza memaklumkan bahawa beliau teringat kepada allahyarham siti sarah raissuddin.

Juri tetap kedua iaitu Ajai juga hampir Kehilangan kata-kata.  Awalnya Ajai meminta para penonton untuk sama-sama menyedekahkan al-fatihah kepada Allahyarham siti sarah raissuddin.  Ajai mendakwa bahawa Raisuddin mempunyai vokal yang tiada gantinya. Aisha Retno telah membawakan lagu tersebut dengan sedap. Kedua-dua juri tetap iaitu Datuk Seri Siti Nurhaliza dan juga Ajai memberikan markah 75 kepada  Aisha Retno.

Peserta yang menjadi tumpuan para netizen iaitu Mami jerung membawakan lagu yang pernah dipopularkan oleh juri tetap kita Dato Seri Siti Nurhaliza yang berjudul bicara menghiris kalbu namun begitu mendapat kritikan yang membina daripada penyanyi tersebut itu Dato Seri Siti Nurhaliza di mana beliau mengajar Mami jerung untuk menyanyi dengan lebih lembut dan menambahkan vibrato lagu-lagu berentak Balada dan slow.

Moga peserta semua dapat memberi persembahan  lebih baik untuk persembahan minggu-minggu seterusnya

Iqbal Zulkifli Muncul di Big Stage. Dato Siti tak tahu bagi Markah. Ajai straight to the Point

Kepada sesiapa yang mengikuti rancangan realiti TV big stage pada musim ini, pastinya akan tertarik kepada salah seorang peserta mencetuskan kontroversi iaitu Iqbal. Iqbal membuat kemunculan pertama apabila  menJadi peserta ke-12  dalam program tersebut. 

Pada awalnya, pengumuman telah dibuat bahawa terdapat seorang peserta misteri yang akan bertanding dan akan menjadi peserta ke 12. Justeru, peserta yang tidak diumumkan daripada awal ini mencuri perhatian penonton.

Saya juga yang menonton big stage pada minggu pertama sangat terkejut dengan kemunculan Iqbal sebagai salah seorang peserta big stage.  yang perhatian ialah apabila presiden netizen yang dilantik iaitu Dato Seri Vida diketahui umum bekas majikan Iqbal dan juga pernah mencetuskan atau pun kontroversi apabila mereka didakwa sedang asyik bercinta. Namun begitu, di big stage hanyalah bertahan sehingga dua minggu sahaja apabila iqbal diumumkan tersingkir pada konsert minggu kedua.  Iqbal yang menyanyikan lagu Ketahuan daripada kumpulan Matta Band hanya meraih markah rendah daripada kesemua juri menyebabkan beliau tersingkir. 

Semoga Iqbal mengambil Pengalaman ini sebagai pengajaran yang berguna semua orang sebagai penyanyi.


Peserta & Tema Lagu Final Gegar Vaganza 8 (GV8)

Tema GV8 Minggu ke-10 (Akhir) : 

(Lagu untuk Battle Round : Kami Rappers / Bangun / Gangnam Style)

1. Aweera
(Solo : Beggin)
(Duet : Sepi bersama Liza Hanim)

2. Nikki
(Solo : Terasing)
(Duet : Mengapa bersama Idayu)

3. Aliff Aziz
(Solo : Sampai Syurga)
(Duet : Dealova bersama Hafiz Suip)

4. Azan Scan
(Solo : Seribu Tahun Takkan Mungkin)
 (Duet : Dilema bersama Shiha Zikir)

5. Adibah Noor
(Solo : Seroja)
(Duet : Kau Di Hatiku bersama Dato Zainal Abidin)

6. Suki Low
(Solo : Titanium)
(Duet : Jera bersama Shila Amzah)

Tersingkir : Ani Mayuni & Shidee

Konsert Minggu-8 Gegar Vaganza GV8

Gegar Vaganza GV8 minggu kelapan menyaksikan pelawak senior sa-ya yang dianggotai oleh Saiful Apek dan Yasin tersingkir. 

Dengan memperoleh markah sebanyak 58.20,  ini telah berada di tangga terakhir pada konsert minggu kelapan telah tersingkir.

Sementara itu satu-satunya peserta berbangsa Cina iaitu Suki Low perolehi markah tertinggi dengan persembahan yang cukup menyakinkan. Penyanyi lelaki Pujaan ramai yang berasal daripada Singapura iaitu Aliff Aziz mengekalkan persembahan yang baik dengan berada di tempat kedua. Manakala, Penyanyi yang  terkenal dengan vokal lantang iaitu Aweera telah merampas kedudukan di tempat ketiga pada minggu ini.

berikut merupakan senarai Penuh markah untuk semua peserta pada minggu kelapan konsert GV 8.

Shuib nak cari isteri baru, Salahke??

Assalamualaikum. Hari ini aku nak bincang sikit tentang satu topik yang mana netizen sibuk Pasal jodoh orang lain. Aku terpanggil untuk berbicara tentang perkara ini apabila membaca tentang soal Shuib yang sedang berkenalan dengan seorang wanita.

Beliau mengatakan bahawa beliau sedang berkenalan dengan seorang wanita. Sebagai lelaki beliau perlukan seorang perempuan untuk menjadi isteri dan ibu kepada anak-anaknya. Dan bagi saya perkara ini adalah lumrah kehidupan. Mencari pengganti bukan bermaksud bahawa beliau tidak mencintai arwah isterinya tetapi Setiap yang hidup perlu meneruskan kehidupan. Kita digalakkan untuk berkahwin secepat yang mungkin setelah kematian pasangan kita. Kerana ingatlah perkahwinan itu sesuatu yang berkah dan diredai Allah.

Jadi tidak perlulah nak komen bahawa mencari pasangkan bermaksud tidak mencintai ataupun suami yang telah meninggal dunia. Seperti yang saya katakan tadi, yang hidup perlu teruskan hidup yang telah pergi dikenang di dalam memori.

Doakan yang baik baik untuk shuib ya.

Dato Aliff Syukri Sembuh Covid-19, Ingin Rakam Single Terbaru?


Aku selalu terbaca headline Daripada M Star Online. Aku rasa headlines headline daripada M Star Online selalu Mengundang kecaman netizen. Satu contoh adalah tentang Dato Aliff Syukri.

Rasanya netizen sedia maklum tentang Dato Alif Syukri bercita cita untuk menjadi seorang penyanyi. Beliau juga telah mengeluarkan beberapa single yang viral di channel YouTube.

Baru-baru ini,  netizen dikejutkan bahawa Datuk Alif Shukri telah dijangkiti wabak covid-19. Beliau dikhabarkan telah dijangkiti sehingga tahap-3. Tetapi, Datuk Aliff Syukri dikhabarkan telah sembuh daripada wabak covid19.

Namun begitu, beliau bercadang keluar dengan single terbaru beliau kerana mendakwa netizen sangat merindui suara beliau. Saya Membaca berita ini hanya rasa krik krik saja. Siapa agaknya yang merindui suara Dato Aliff Syukri? Wallahualam.

Secoret tentang Gegar Vaganza 8

Sekarang ini sedang berlangsung konsert Gegar Vaganza 8 atau GV8 yang telah memasuki minggu ketujuh. Hanya Tinggal beberapa minggu sahaja lagi sebelum kita akan sampai ke konsert final Gegar Vaganza 8.

Gegar vaganza adalah salah satu program nyanyian realiti yang melibatkan penyanyi-penyanyi lama yang sudah lama tidak aktif dalam bidang nyanyian. Salah satu perkara yang positif tentang program ini adalah dengan memperkenalkan kembali artis-artis yang mungkin sudah dilupakan oleh peminat industri seni. Ini juga medium untuk artis-artis terpilih untuk menunjukkan kemampuan masing-masing menyanyikan lagu dalam pelbagai genre yang diberikan.

Tahun ini memperlihatkan artis-artis berbakat besar yang menyertai pertandingan ini seperti Adibah Nor, Aliff Aziz, Suki Low,  Nikki Palikat,  azan scan,  dan ramai lagi.

Salah satu cabaran besar dalam pertandingan ini adalah setiap artis perlu menunjukkan kemampuan dan kreativiti dalam menyampaikan lagu tugasan yang diberikan pada setiap minggu. Mereka perlu bersaing sesama mereka untuk merebut tempat ke minggu seterusnya. Peserta yang mendapat markah terendah kemungkinan besar akan disingkirkan tersebut seterusnya gagal Mara ke konsert seterusnya.

Salah satu peserta favourite adalah Bandi Amuk. Namun, beliau juga gagal untuk ke separuh akhir kerana tersingkir pada konsert minggu ketujuh. Ini menunjukkan bahawa program ini cukup sengit dan mereka yang berjaya melakukan yang terbaik sahaja akan terus mara ke minggu terakhir. Ia juga bergantung kepada rezeki samaada mereka mampu membawakan lagu dengan baik atau tidak.

Tahun ini memperlihatkan juri berbakat besar, Datuk Syafinaz selamat dan juga bonda hetty kos endang  sebagai juri tetap. Saya agak tertarik dengan komentar yang diberikan oleh bonda Hetty Koes Endang yang mana sangat positif dan selalunya bersifat untuk membantu peserta memperbaiki persembahan masing-masing. Diharap  para peserta dapat mengambil nasihat yang diberikan untuk digunakan dalam persembahan persembahan akan datang.  selain itu, nasihat-nasihat yang diberikan oleh bunda Hetty Koes Endang boleh juga dijadikan rujukan oleh penyanyi-penyanyi lain yang mungkin menonton konsert tersebut dan juga para peminat industri seni.

GV8: Ranking Minggu ke-7 dan Lagu Minggu ke 8

Tema GV Minggu 8 : Ku Petik Bintang-bintang (lagu dari OST filem/drama & loghat)

1. Nikki Palikat
(Zheng Fu - Na Ying)

2. Aliff Aziz
(Rapuh - Nastia)
 
3. Suki Low
(You Are My Everything - Gummy)

4. Azan Scan
(Right Here Waiting - Richard Marx)

5. Ani Mayuni
(Ngajat Tampi - Noraniza Idris)

6. Shidee
(Di Ambang Sore - S. Effendy)

7. Aweera
(Dia - Qody Rani)

8. Adibah Noor
(Dhoom Machale (Dhoom) - Sunidhi Chauhan)

9. SAYA
(Blues Terengganu Kita - Iklim)

Tersingkir : Bandi Amuk

12 Lagu Layak ke AJL36

12 lagu yang berjaya ke pentas Anugerah Juara Lagu 36 #ajl36 :

• Mimpi - Haqiem Rusli
• Sepi - Aina Abdul
• Nafas Cinta - Aina Abdul & Khai Bahar
• Boneka - Ernie Zakri
• Purnama - Naim Daniel
• Pelukan Angkasa - SOG & Shila Amzah
• Intan Payung - Bunga & Noraniza Idris
• Salahku - Yonnyboii
• Aewo - Shiha Zikir & Noki
• Lara - Hael Husaini, Naim Daniel & Haqiem Rusli 
• Angkara - Siti Nordiana
• Cinta - Marsha