JoM! "LIKE"

KoMuNiTi gempakZ on Facebook

++Do LIKE @ SHARE ARTICLE++

Beza antara Burung Punai dan Punai Tanah

Burung Punai ni mudah ditemui di kawasan kampung yang mempunyai hutan-hutan kecil. Semasa kecil pun saya pernah memelihara burung punai dan burung punai tersebut jinak. Ia akan kembali kerumah walaupun selepas dilepaskan.

Tapi saya taknak cerita lanjut tentang itu sebab rasanya saya dah ceritakan dalam artikel saya sebelum ini. Ok saya nak cerita bahawa burung punai sebenarnya ada dua jenis. Satu burung punai biasa dan satu lagi burung punai tanah. Bezanya adalah dari segi warnanya. Fizikalnya lebih kurang sahaja. Burung punai biasa yang berwarna hijau muda berbelang hitam dan kuning biasanya akan bergerak dalam kumpulan. Mereka akan menghasilkan bunyi kepak yang kuat semasa terbang. Burung punai biasa juga mempunyai bunyi yang agak tersendiri.

Burung punai tanah sebenarnya lebih sukar ditemui. Ia selalu bergerak sendirian dan di kawasan sunyi. Burung punai tanah memiliki kepak berwarna hijau gelap dan badan berwarna coklat. Salah satu kehebatan burung punai tanah ialah kebolehannya terbang dengan sangat pantas. Saya sendiri merasakan tiada burung lain boleh terbang sepantas burung punai tanah selain burung layang-layang. Burung punai tanah akan terbang pada satu laluan lurus yang jauh tetapi dengan kepantasan mengagumkan.

Burung Punai (Biasa)

Burung Punai Tanah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana melawat BLOG Komuniti gempakZ. Jom Komen! Untuk mendapatkan "Notification" terhadap topik ini "klik" Subscribe by email.. TQ ^_^