JoM! "LIKE"

KoMuNiTi gempakZ on Facebook

++Do LIKE @ SHARE ARTICLE++

Komen Juri Konsert Gegar Vaganza 9 Minggu ke-4


Berikut merupakan komen Juri dan Komen peribadi saya berkenaan persembahan peserta Gegar Vaganza 9 untuk minggu ke-4:


1) Tomok (Kau Yang Satu - Dato Ramli Sarip)

Komen Juri (Tok Ram): Apabila kamu jumpa huruf B, elakkan bunyi "pop". Kamu berada pada track yang betul dan getting bettwer and better. Kamu masih ada banyak lagi syiling untuk improvement.

Komen Peribadi: Persembahan Tomok rileks dan mengesankan. Ada emosi. Vocally OK. cuma sikit-sikit je. Overall Best!~


2) Fuad Rahman (Layang -layang terputus Talinya- Ally Cat)

Komen Juri (Bunda Hetty): Kita tahu kamu adalah seorang penyanyi Rock. Isi daripada lagu ini kamu faham? menurut kamu malam ini bagaimana? Fuad rasa boleh feel lagu ini, Namun Juri kata hati-hati kerana dari lirik bercerita.. Feel perlu konsisten. Namun, di belakangnya Bunda suka. harus tulus dan ikhlas.

Komen Peribadi: Overall OK-OK. Tapi as usual dia ni selalu ada note-note yang goyah terutamanya nada tinggi. Mungkin dia perlukan lebih rileks dan support. Sebagai tambahan, mungkin bonda nak menyatakan air mata "propa" (Admin tak berapa jelas apa yang bunda cuba terangkan disini).


3) Shila Amzah (Pudar - Indah Ruhaila)

Komen Juri (Datuk Syafinaz): Rasanya malam ini akan rasa penat sebab rasa nak nangis ke tak. Malam ini Shila nampak steady sebab dah tau jalan ceritanya sangat Nice. You dapat translate emosi. You need to need on headvoice and breath support. Keep it really forward. Sustaining note ada kalanya ada shaky tapi overall I am happy with the performance.

Komen Peribadi: Shila Amzah.. As usual flawless. Cuma kurangnya mungkin cara pegang mic. Untuk nada tinggi dia ada sedikit kedengaran jauh suara dari mic. Satu lagi apabila terlalu over emosi, ia mengganggu vokal. Ada part-part yang goyah.


4) Pat Candy (Kembara di Tanah Gersang - Al Jawaher)

Komen Juri (Bunda Hetty): Ini minggu ke-4! Seharusnya, situasi feel di persembahan pentas sepatutnya telah diatasi. Perlu fahami muzik dan perlu synchronise. Perlu faham arrangement dan jiwanya. Banyak flat. dan perlu improve minggu depan. Namun, di bahagian awal bagus. Overall, bunda tidak berpuashati.

Komen Peribadi: Suka baju dia. Lawa! Dengan ranting kayu tanpa daun yang simple but nice seperti tajuk (tanah gersang). Nyanyian beliau rileks dan mendamaikan.


5) Hazrul Nizam (Ku Mohon - Dato Shila Majid)

Komen Juri (Datuk Syafinaz): Hazrul Nizam, jauh sangat perjalanan you dari minggu pertama. Hazrul dilihat lebih selesa dan emosi dapat disampaikan dengan baik. Suara Hazrul sangat menyamankan. Bila kita dengar kira rasa sedap dan tenang je. Pada masa sama masih membangkitkan semangat kita untuk mendengarnya. Saya suka penyampaiannya. Walaupun progressnya agak slow tapi ia ada dan baik sekali. Muka hazrul tidak balance. kerana menggunakan kekuatan sebelah muka sahaja. Perlu kuasai keseluruhan wajah. Overall, pesembahan menenangkan.

Komen Peribadi: Lagu ini merupakan lagu fav saya. Versi Afgan adalah veris saya selalu karoke. Untuk Hazrul, saya suka persembahan beliau. Feel itu sampai. Tone suara Hazrul sedap dan menyenangkan.


6) Asyeef Def Gab C (Andai Ku Tahu - Ungu)

Komen Juri (Tok Ram): Attire cantik! Tongkat tu untuk apa? Batu? Masuk salah, potong tetap potong. Walaupun awal-awal nyanyi macam orang mabuk, tapi, attitute dan ariginality saya suka. Bila muzik masuk baru kamu bagus. 

Komen Peribadi: Sebagai penyanyi lagu rock keras, Asyeef kedengaran agak keras pada awal-awal yang memerlukan lontaran lebih lembut. Apabila tiba chorus dimana ia ditukar ke rock vibe, beliau baru kedengaran bagus!


7) Jaclyn Victor (You Raise Me Up - Secret Garden)

Komen Juri (Bunda Hetty): Tingkat kesulitan lagu ni sangat tinggi, dari awal sampai akhir menurut kamu bagaimana OK tak? Bunda lebih bangga jika Jaclyn boleh kuasai lagu melayu dengan baik. Untuk Lagu English, memang makanan kamu. Merinding!~

Komen Peribadi: Baju Jac sagat cantik!!! Vocally flawless!~ Lagu English memang kehebatan Jac! International level performance. Cuma Jac seperti minggu pertama suara beliau ada sedikit serak pada high note. Harap Jac jaga suara beliau sebaik mungkin kerana ia anugerah terbaik untuk peminat seni suara Malaysia.


8) Tom (Hanya Satu - Nora)

Komen Juri: Hai Tom. Tom. nampak sangat manis harini dengan rambut dan warna baju pink. Tom, adakah tom wonder kenapa Tom berada di tangga rendah. Harini saya bagitu: Intonasi Tom setiap minggu tak stable. Tak pasti adakah sebab ear monitor atau sebab lain. Tom bagitau sebab dia old school dan xkenal Ear monitor. Adjust untuk cari keselesaan. kalau perlu guna 1 monitor maka perlu tanggalkan. Dan boleh minta apa perlu didengar. Kenapa pitch terlalu tinggi? sebab kedengaran macam marah. Ia perlu match dengan lirik lagu. Perlu control overall. Hari ini minggu baik daripada minggu lepas.

Komen Peribadi: Suara Tom ini sebenarnya Recognizable. Kalau dengar memang boleh kenal. Tersendiri. Untuk lagu Nora ini, beliau telah membawa lagu ini dengan cara tersendiri. Vokal juga tersendiri. Bagi saya baik. Baju minggu ni pun lawa seperti peserta-peserta lain juga.


9) VE - (Ruth Sahanaya - Kaulah Segalanya)

Komen Juri (Tok Ram): Wow. Sekarang saya sedar yang apabila kamu menyanyi dari mula ke akhir adalah karya baru. Tak sama dari yang asal. Kamu execute agak bagus walaupun hanya ada 3 hari je. I am very happy dengan cara kerja sama. Artis lain perlu contohi.

Komen Peribadi: Persembahan yang menarik. Mak-mak peserta datang! Sporting betul.


10) Dina Nadzir (Mewangi - Akim & The Majistret)

Komen Juri (Bunda Hetty): Sihat? Lagu ini sebetulnya kamu kuasai (makan). Kamu jaguhnya di Nada tinggi. tembakannya bagus. tetapi, perlu hati-hati, Nada tinggi sudah kuasai. Nada rendah kamu perlu juga tundukkan (kuasai). Resapi dulu muzik itu. Jangan ditekan. Rileks. Bicara. Jangan di depan dah tembak. Biasa-biasa dulu. Tenang dan halus. Dina! Lanjut hati-hati.

Komen Peribadi: Saya dengar Dina macam struggle bawakan lagu ni. Bukan sebab Dina tak boleh nyanyi high note tetapi ada sesuatu yang bagi saya tidak kena. 


11) Bob Yusof (Sumaiyyah - Hijjaz)

Komen Juri (Datuk Syafinaz): Lower range bagus sedap. Suara Bob Bagus tak perlu gementar. Bob perlu percaya dengan diri bob as beautiful singer. Persembahan dari awal ke akhir sangat consistent. Itu kelebihan Bob. Bob perlukan X-Factor untuk tekan minyak lebih sikit dan berikan lebih bagus dari yang telah ditunjukkan.

Komen Peribadi: Bob, sebagai guru vokal menunjukkan bagaimana skill beliau dalam lontaran Vokal dengan baik dari awal ke akhir. Progress dari part ke part sangat cantik!~Ubahan pada Chorus ke Akhir tu best!~ meremang dengar. ada ala Qashidah sikit.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana melawat BLOG Komuniti gempakZ. Jom Komen! Untuk mendapatkan "Notification" terhadap topik ini "klik" Subscribe by email.. TQ ^_^