JoM! "LIKE"

KoMuNiTi gempakZ on Facebook

++Do LIKE @ SHARE ARTICLE++

NYUM2: Restoran Saung Sunda Sawargi

Hi!
Sebagai seorang yang suka jalan-jalan cari makan, Mr.PinGu memang gemar mencuba pelbagai jenis makanan dan resepi baru dari pelbagai kedai. Hari ini Pingu nak bercerita tentang satu Restoran yang cukup unik dan special. Restoran ini dipanggil "Saung Sunda Sawargi" kitorang panggil Restoran Jawa. Lokasi Restoran ini terletak di taman impian emas tidak jauh dengan skudai parade.


Apa yang menarik tentang restoran ini ialah tentang menu dia sendiri. Kalau baca Menu saya percaya ramai yang tidak akan faham menu tersebut kerana namanya cukup asing dan menggunakan bahasa "Jawa" Indonesia. Anda mungkin terpaksa mendapatkan khidmat pengambil order untuk mengetahui kandungan setiap menu yang ditulis dalam buku. Saya juga begitu. Bayangkan nak ambil order sahaja telah mengambil begitu lama.. Hehe..

Baiklah! Mr.PinGu nak ceritakan dua menu ini yang mana gambarnya sempat Mr.PinGu snap. Menu pertama dinamakan "Saung Sunda Sawargi". Saya tertarik untuk mencuba menu ini kerana namanya sama dengan nama kedai tersebut. Kemungkinan ia adalah satu menu paling special disini (saya berharap). Dibawah ini ditunjukkan menu tersebut:


Ok. Kalau anda lihat pada gambar tersebut, ada potongan-potongan kecil berwarna hijau dan oren. Baiklah kalau anda nak tahu yang warna Oren itu merupakan isi nangka manakala hijau itu saya tidak tahu Huh Akan tetapi rasanya enak just saya tidak tahu apakah benda tersebut. Mungkin next time saya akan tanya. Baiklah isi nangka dan isi berwarna hijau muda itu di campurkan kedalam air kelapa muda. Isi kelapa muda juga diletakkan di bahagian bawah. Kalau korang nak tau, rasanya cukup-cukup enak! Sangat unik dan begitu special. Ada kesempatan saya berkunjung ke sana, saya akan order lagi. Bukan menu ini sahaja, menu-menu yang lain yang diorder oleh rakan-rakan saya juga ada keistimewaannya tersendiri, contohnya "Er Soup Buah" Saya pernah order masa pertama kali berkunjung ke sana tapi saya tak sempat nak upload gambar disini. maybe next time. Rasanya cukup enak dengan campuran buah-buahan seperti epal, anggur, kiwi dan sebagainya.

Menu kedua yang saya nak cerita ialah Sate! Sepertimana ditunjukkan dalam gambar dibawah:


Sate ni memang enak. kalau nak makan kene nyonyot dulu. Hahaa... Harganya mahal gak. sepinggan tak sialap RM 8.. huhu.. ada beberapa cucuk sahaja. Tapi ok la kaalau nak mencuba keenakannya. Kalau korang singah skudai bolehlah singgah di warung ini. Bukan sahaja menu, Design kedai ini pun cantik dan menenangkan. Anda boleh pilih sama ada ingin duduk di kerusi ataupun duduk bersila di atas tempat khas. Anda juga akan disajikan dengan muzik jawa yang menenangkan! tak rugi pegi ^_^

2 ulasan:

  1. baru jer pas mkn...
    tp pas tgk gambar kat atas tu, perut mintak d isi lagi! adeh...

    BalasPadam
  2. Belalang Hijau: hehe.. makan je selagi boleh.. I'm in diet lately.. makan sket2 je ikut keperluan tubuh ehhee

    BalasPadam

Terima kasih kerana melawat BLOG Komuniti gempakZ. Jom Komen! Untuk mendapatkan "Notification" terhadap topik ini "klik" Subscribe by email.. TQ ^_^