JoM! "LIKE"

KoMuNiTi gempakZ on Facebook

++Do LIKE @ SHARE ARTICLE++

Teknik menghasilkan lukisan yang baik


Salam semua. kepada yang minat dalam bidang lukisan dan catan pasti ingin memperbaiki tahap kepakaran anda dalam menghasilkan lukisan dan catan. saya juga begitu. melalui latihan dan perkongsian informasi daripada rakan-rakan disamping mendapatkan bahan-bahan rujukan di buku, saya boleh memperbaiki tahap lukisan yang saya hasilkan. saya juga pernah banyak kali memenangi pertandingan lukisan peringkat sekolah semasa belajar dahulu. mungkin sebab minat saya berjaya.


Ok berbalik kepada persoalan tadi. bagaimanakah menghasilkan satu lukisan yang baik. saya ambil contoh melukis gambar pemandangan? selalunya, sebuah catan bermula daripada lakaran ringkas. lakaran biasanya dilakukan menggunakan pensih yang tidak terang. kebiasaanya jenis pensel kayu, HB. jangan menggunakan pensel 2B kerana terlalu terang. lakarang digunakan untuk membantu kita melalakukan catan dengan lebih teratur.

detail dalam catan hanya dilakukan menggunakan cat warna. justeru kita tidak perlu melukis terlalu kompleks menggunakan pensel sebelum melakukan catan. hanya mencukupi melukis benda-benda asas sahaja.

baiklah sampai disini sahaja. selamat mencuba

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana melawat BLOG Komuniti gempakZ. Jom Komen! Untuk mendapatkan "Notification" terhadap topik ini "klik" Subscribe by email.. TQ ^_^