JoM! "LIKE"

KoMuNiTi gempakZ on Facebook

++Do LIKE @ SHARE ARTICLE++

NYUM3: Buah Anggur


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera semua~ ;)

Buah anggur umumnya dikenali sebagai sejenis buah yang mewah. Pokok anggur kebiasaanya ditanam di kawasan yang beriklim sederhana sejuk. Tanaman anggur yang dahulunya hanya popular di negara beriklim sederhana juga sudah dibuktikan akan hidupnya di negara beriklim panas seperti di malaysia. Malaysia pun sudah menjadi salah sebuah negara yang mengeluarkan anggurnya sendiri walaupun belum begitu meluas.




Anggur mempunyai pelbagai jenis. Ia boleh dibezakan dari segi saiz dan warna. Ada yang bersaiz kecil ada yang sederhana dan ada yanag besar. Bentuknya juga ada yang bulat dan ada yang bujur. Dari segi warna, anggur ada yang bewarna ungu kemerahan, hitam dan juga hijau. Buah anggur kebiasaanya manis dan sesuai dijadikan jem. Anggur boleh dikeringkan untuk dijadikan kismis. Selain itu, anggur yang diperam boleh menghasilkan wain.

Personally, Mr.PiNGU memang penggemar anggur. Selalu juga beli kalau singgah shopping kompleks. Anggur elok untuk kesihatan dimana ia kaya dengan anti-oksida yang dapat melambatkan proses penuaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana melawat BLOG Komuniti gempakZ. Jom Komen! Untuk mendapatkan "Notification" terhadap topik ini "klik" Subscribe by email.. TQ ^_^