JoM! "LIKE"

KoMuNiTi gempakZ on Facebook

++Do LIKE @ SHARE ARTICLE++

YES: UTM - Universiti Pertama diumumkan mendapat Autonomi Penuh

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera!~ ;)

Actually saya masih terkejut.. Kerana UTM berjaya mendapatkannya dan menjadi Universiti pertama diumumkan mendapat Autonomi penuh sepertimana yang diidam-idamkan sebelum ini. Seingat saya la, UTM target mendapat autonomi penuh menjelang tahun 2015 namun nampaknya UTM berjaya mendapatkannya lebih awal daripada yang dijangka. Sebagai seorang warga UTM saya cukup bangga dengan kejayaan ini. Semoga UTM akan lebih success.

Dato' Seri Mohamed Khaled menjelaskan lebih lanjut mengenai universiti berautonomi penuh di sidang media.

JOHOR BAHRU, 8 Januari: Menteri Pengajian Tinggi Dato’ Seri Mohamed Khaled Nordin membuat kejutan apabila mengumumkan Universiti Teknologi Malaysia (UTM) diberi status universiti berautonomi penuh.

Pengumuman itu dibuat semasa beliau menyampaikan ucapan di majlis penyampaian sijil Biasiswa Endowmen dan surat tawaran mengikuti Five Excellent Tracks Programme (5ETP) di Dewan Senat hari ini.

“Saya ingin umumkan di sini bahawa UTM adalah antara beberapa universiti yang telah berjaya mendapat status berautonomi penuh dan nama universiti lain akan diumumkan semasa amanat tahun baru nanti,” katanya.

Dato’ Sri Mohamed Khaled berkata, status berkenaan berkuatkuasa tahun ini memberi kuasa kepada universiti antaranya dari segi urus tadbir, kewangan dan pengambilan pelajar.

“Autonomi berkaitan dengan kecemerlangan dan tidak ada alasan lagi bagi universiti yang mendapat status berkenaan untuk mencapai kecemerlangan,” katanya.

2 ulasan:

Terima kasih kerana melawat BLOG Komuniti gempakZ. Jom Komen! Untuk mendapatkan "Notification" terhadap topik ini "klik" Subscribe by email.. TQ ^_^