JoM! "LIKE"

KoMuNiTi gempakZ on Facebook

++Do LIKE @ SHARE ARTICLE++

Malam ini ada Gerhana Bulan

Salam Kawan-kawan. Hari ini 16 Jun akan berlaku gerhana bulan. Jam Mr.PiNGu menunjukkan pukul 12.30 am. lebih kurang setengah jam lagi gerhana bulan akan bermula. Gerhana bulan kali ini dikatakan akan berlangsung selama kira-kira 5 jam iaitu bermula pukul 1 pagi sehingga 6 pagi. Bagi mereka yang mungkin belum pernah melihat gerhana bulan bolehlah pergi luar melihat-lihat. Pingu dah pernah lihat gerhana bulan ini. So malam ni takdelah nak tengok lagi. Sebab nak tidur. Esok perlu bangun awal.


Ok. Nak cerita sedikit tentang gerhana bulan. Gerhana bulan berlaku apabila bulan melintasi kawasan bayang-bayang bumi yang gelap menyebabkan sebahagian atau sepenuhnya permukaan bulan akan tidak kelihatan. Keadaan ini berlaku kerana bumi berada antara matahari dan bulan dalam keadan lurus. Jika dibandingkan dengan gerhana matahari, gerhana bulan berlaku pada masa yang lebih panjang. Gerhana matahari berlaku apabila bulan berada diantara bumi dan matahari dalam keadan lurus.

Gerhana bulan boleh berlaku secara separa atau penuh. Jika keseluruhan bulan terlindung daripada cahaya matahari kerana bumi, maka akan berlaku gerhana penuh. Sama juga dengan gerhana matahari, jika matahari terlindung penuh daripada bumi maka berlaku gerhana penuh.
Sekian sahaja info pendek kali ini~

5 ulasan:

  1. Yah begitulah, backlink dari google ini memang perlu untuk kita kejar dan kita dapatkan

    BalasPadam
  2. Menarik sekali, perlu saya coba ini..
    kebetulan lagi cara tentang hal ini.

    BalasPadam
  3. Mau mendapatkan pelayanan yang baik dan ramah???

    Modal Kecil bisa mendapatkan hasil yg luar biasa...

    BalasPadam
  4. Info menarik dan boleh sekali dicoba, Makasih buat infonya dan sukses selalu.

    BalasPadam

Terima kasih kerana melawat BLOG Komuniti gempakZ. Jom Komen! Untuk mendapatkan "Notification" terhadap topik ini "klik" Subscribe by email.. TQ ^_^