JoM! "LIKE"

KoMuNiTi gempakZ on Facebook

++Do LIKE @ SHARE ARTICLE++

Rumah telur yang comel dari Beljing

Wah.. bijak ler budak ni. Demi nak save duit sewa rumah dia come out dengan idea untuk mewujudkan rumah telur yang unik menggunakan sumber yang murah, semulajadi dan dapat menjana tenaga daripada matahari untuk sistem pencahayaan.. Jom baca artikel penuh:

JIMAT - Dai Haifei, seorang arkitek berusia 24 tahun di Beijing, China menemui sebuah penyelesaian bijak memiliki tempat tinggal yang tidak perlu disewa. Dia telah membina sebuah rumah bergerak berbentuk telur yang menggunakan tenaga daripada matahari.

Struktur setinggi 6 kaki itu, yang cukup kecil untuk diletakkan di tepi tempat pejalan kaki, dibina daripada jalur-jalur buluh, beg bungkusan,serpihan kayu serta benih-benih rumput yang dijangkakan akan tumbuh semasa musim luruh.

Malah ia juga dilengkapi dengan panel solar di bahagian atas bumbungnya untuk menjanakan kuasa lampu di dalam rumah tersebut. Rumah tersebut menelan belanja sekitar $1,000 untuk dibina (6427 yen), menurut China Daily







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana melawat BLOG Komuniti gempakZ. Jom Komen! Untuk mendapatkan "Notification" terhadap topik ini "klik" Subscribe by email.. TQ ^_^