JoM! "LIKE"

KoMuNiTi gempakZ on Facebook

++Do LIKE @ SHARE ARTICLE++

Risiko penyakit kerana mati Pucuk



Kaum lelaki yang mula mengalami masalah mati pucuk atau menghadapi masalah ereksi, terdedah dengan serangan penyakit jantung dalam tempoh dua tahun.

Pakar Perunding Urologi Pusat Perubatan Subang Jaya (SJMC), Datuk Dr. Tan Hui Meng berkata, mati pucuk adalah tanda-tanda awal kepada penyakit jantung kerana saluran darah mula mengecil.

"Kajian sains yang dilakukan mendapati penghidap penyakit ini akan menghadapi masalah jantung kerana dalam tempoh dua tahun itu, saluran darah dalam tubuh badan mula tersumbat dengan kolesterol,'' katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian Persidangan Kesihatan Seks Kedua di sini hari ini.

Sehubungan itu katanya, mereka yang menghadapi masalah mati pucuk perlu mendapatkan rawatan secepat mungkin daripada pakar perubatan.

Majlis yang dianjurkan oleh Persatuan Kesihatan Keluarga Universiti Sains Malaysia (Famous) itu dirasmikan oleh Timbalan Dekan Pusat Pengajian Sains Perubatan Kampus Kesihatan USM, Nik Abdullah Nik Mohamad yang mewakili Pengarah kampus tersebut, Profesor Datuk Mafauzy Mohamad.

Persidangan diadakan bagi memberi pendedahan kepada golongan profesional seperti doktor dan jururawat untuk berhadapan dengan pesakit yang menghadapi masalah seks.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah Perunding Kanan Psikiatri, Jabatan Psikiatri Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Dr. Hatta Sidi; Ketua Seksyen Perubatan Seks Hospital Universiti Nasional Singapura, Prof. Dr. P Ganesan Adaikan dan Pengerusi Jawatankuasa Penganjur, Profesor Madya Dr. Shiaful Bahari Ismail.

Dalam pada itu, Hui Meng berkata, kajian terbaru saintis terhadap masalah seks mendapati, 90 peratus daripadanya adalah disebabkan oleh tahap kesihatan seseorang yang semakin merosot.

Katanya, selain penemuan sekumpulan saintis barat sebelum ini, kajian yang dijalankan beliau sendiri pada tahun 2006 turut mengesahkan punca tersebut.

Selama ini menurutnya, kajian dan teori berkaitan masalah seks menunjukkan 90 peratus masalah itu berpunca daripada cara pemikiran individu terbabit.

"Dalam kajian kesihatan lelaki yang dilakukan di Subang Jaya pada 2006 diketuai saya sendiri, didapati kebanyakan lelaki yang mempunyai masalah seks terdiri daripada mereka yang berhadapan dengan masalah kesihatan.

"Kajian itu juga menunjukkan lelaki di Lembah Klang berhadapan masalah kesihatan yang serius kerana keadaan persekitaran dan pemakanan tidak seimbang," katanya.

Menurutnya, kajian yang mengatakan masalah seks berpunca daripada cara pemikiran memang benar pada masa dahulu tetapi keadaan sekarang telah mengubahnya.

"Mungkin dulu ia memang benar tetapi kita pada hari ini, kebanyakannya mengamalkan cara hidup yang tidak sihat dan hidup dalam keadaan tertekan setiap hari," katanya.

~ Utusan Malaysia

----------------------------------------------------
PINGU: eii takutnyer... mintak dijauhkan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana melawat BLOG Komuniti gempakZ. Jom Komen! Untuk mendapatkan "Notification" terhadap topik ini "klik" Subscribe by email.. TQ ^_^