JoM! "LIKE"

KoMuNiTi gempakZ on Facebook

++Do LIKE @ SHARE ARTICLE++

Ikan Haruan

Seperti kita sedia maklum Haruan adalah spesis ikan berharga. Harganya kini mencecah RM14.00 sekilo,

Di antara khasiatnya adalah seperti berikut:

1. Haruan mempunyai asam amino dan lemak yang dapat menyembuhkan luka dalam perut serta amat baik untuk mengubati penyakit gastrik.

2. Haruan mengandungi sejumlah besar Vitamin A yang membantu menambah daya penglihatan, melembapkan kulit dan bertindak sebagai anti oksidan yang melambatkan proses penuaan.

3. Haruan mengandungi asid arakidonik yang tinggi yang membantu memulakan proses darah menjadi beku dan bertanggungjawab untuk pertumbuhan semula sel baru.

4. Glisin dari ikan haruan (merangkumi asid aspartik dan glutamik) yang merupakan satu daripada komponen penting kolagen dalam kulit manusia akan membentuk molikul protein yang penting untuk pertumbuhan semula dan penyembuhan.

5. Dari kajian saintifik didapati pengambilan ikan haruan juga dapat mengurangkan sakit selepas pembedahan
Lendir ikan haruan mengandungi asid oleik dan linolik tak tepu iaitu komponen utama lipid sepenuhnya.

6. Ikan Haruan mengandungi kolagen yang tinggi yang membantu mencantikkan kulit
(Maklumat diperolehi dari alibaba.com)

Sooooo... bidan perturunkan cara memancing haruan menggunakan katak. Mesin jenis spining dan tali benang amat di galakkan. Casting adalah cara memburunya. Untuk menggunakan umpan katak sila lihat gambar....

Pastikan mata kail tidak tembus dari perut katak berkenaan, ini kerana ia dapat mengelakkan dari mata pancing tersanggkut pada rumput resam apabila kita membuat balingan dan tarikan.

Lokasi haruan kebiasaannya.

1. Sawah Padi.
2. Lombong Tinggal
3. Paya dan lain-lain lagi.

sumber: http://www.pancing.net/index.php?topic=662.0

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana melawat BLOG Komuniti gempakZ. Jom Komen! Untuk mendapatkan "Notification" terhadap topik ini "klik" Subscribe by email.. TQ ^_^