JoM! "LIKE"

KoMuNiTi gempakZ on Facebook

++Do LIKE @ SHARE ARTICLE++

Awas! Ancaman Hacking Akaun Facebook

Salam..

Risaunya apabila keluar berita kemungkinan akaun Facebook kita akan dihack. Banyak la manusia takde hati perut yang sanggup bagi kita susah sahaja. kalau bagi kesenangan takpe la jugak. Info ni Mr.PiNGu dapat daripada blog ceritamamat. So, disebabkan beliau juga meminta kita sebar-sebarkan, maka adalah lebih baik kita menyebarkan info ini.

Dibawah ini Mr.PiNGu quote balik cerita asal darpada mamat. Bacalah semoga anda akan lebih berhati-hati dalam tindakan anda. Mencegah lebih baik daripada merawat!


Anda yang membaca boleh sebarkan entri ini,anda dibenarkan copy paste entri mamat ni dengan syarat anda wajib letak backlink semula..Sumber ceritamamat

Mamat dapat berita ni dari kawan blogger mamat iaitu cyber..Cyber berharap agar entri ini disebarkan oleh blogger malaysia.. Mamat sendiri telah terkena,dan menyebabkan facebook langsung tidak boleh di buka.. Siapa yang masih belum baca anda boleh baca entri mamat :apa masalah facebook.. Jadi mamat berharap kawan-kawan blogger mamat tidak akan terkena perkara yang sama yang telah mamat lalui..

Sebuah aplikasi berbahaya telah menyerang pengguna Facebook khususnya di Indonesia,dan ia akan tiba di Malaysia. Hanya dalam tiga hari, Aplikasi penipu itu mengaku boleh melihat siapa saja yang telah melihat profil user. Menurut analisis dari Vaksincom, ada sekitar 750 ribu pengguna Facebook yang sudah terkena aplikasi penipu ini. Aplikasi yang diterbitkan oleh kelompok yang bernama “Jempolers Indonesia” tersebut benar-benar meyakinkan mangsanya dengan mengirimkan tulisan di profil mangsa mengenai siapa saja yang seolah-olah sudah melihat profil Facebook mangsa. Secara OPTIMA, ketika aplikasi ini sudah diterima pengguna, maka ia akan mengirimkan pesan Facebook Chat ke seluruh rakan, pengguna tersebut. Namun, menurut Vaksincom, sebenarnya aplikasi tersebut tidak ada ,dan data posting yang dilampirkan adalah data palsu ,yang mengambil data profile pengguna dan menunjukan angka jumlah ‘views’ secara dasyat & Banyak.

Langkah-langkah untuk menghindari RISIKO dari APLIKASI FACEBOOK TERSEBUT:

Jika anda mendapat notifikasi tentang aplikasi yang meminta anda untuk CLICK url http://aps.facebook.com/xyz/ dan sejenisnya, yang memberi maklumat layanan untuk mengetahui siapa saja yang melihat profil anda, pastikan jangan klik link aplikasi tersebut.

Jangan click pada ‘like’ button pada page atau ‘join’ group yang menawarkan layanan ini. Cyber pasti korang akan dibanjiri dengan banyak notifikasi ataupun message yang menawarkan suatu link. Jika sudah terlanjur melakukan klik ‘like’ atau ‘join’, jangan klik link yang ditawarkan. Kebanyakan dari page atau group tersebut akan meminta anda untuk mengklik beberapa link terlebih dahulu sebagai syarat agar anda dapat mengetahui siapa yang melihat profil anda. Link-link tersebut biasanya adalah link referral dan sama seperti aplikasi spam/skunk.

Jika news feed di halaman home Facebook anda menunjukkan ada teman yang menggunakan aplikasi semacam ini, (hide) atau di hapus (remove) dan jangan klik link yang tertera. Ketahuilah bahawa Facebook Developers sedang mengembangkan aplikasi dengan fungsi demikian. Jadi, di harap bersabar kerana aplikasi dari pihak ketiga yang tidak diverifikasi Facebook boleh mengundang risiko besar yang tidak terduga.

Mamat harap anda akan lebih berhati-hati dengan sebarang link yang anda terima dari facebook..

Nak tambah info (baru je edit topik ni) Actually... Malam ini Mr.PiNGu dah dapat mesej yang berbenduk SPAM dan pancing.. dan Mr.PiNGu terus ignore.. Mesej tu berbunyi seperti ini dan juga saya quote dari seorang rakan Facebook yang dah kene serang.

ATTENTION!!!!
saya XXXXX.. dah terkena sejenis virus kt facebook ni.... hati2... kalau ada kwn2 dari chatbox tegur kita.... dgn mula chat...
1. Hi. how are you.... bila kita reply apa2...
2.wanna laugh??? ........ then...
3. konon dia bg link vdeo bkenaan kita... plz ignore dgn pangkah sahaja chatbox 2... fb dah kena hack! dan lappy kna virus... dengan shutdown sendiri every 10-15mnt...

TAGS: bagaimana hack akaun facebook, akaun facebook kena hack, akaun facebook ditutup, close facebook account

7 ulasan:

Terima kasih kerana melawat BLOG Komuniti gempakZ. Jom Komen! Untuk mendapatkan "Notification" terhadap topik ini "klik" Subscribe by email.. TQ ^_^