JoM! "LIKE"

KoMuNiTi gempakZ on Facebook

++Do LIKE @ SHARE ARTICLE++

Rupanya Telur Tiruan itu wujud!

Salam..

Mungkin Mr.PiNGu tertinggal keretapi sebab baru nak membicarakan tentang hal ini. Actually lama dah dengar benda ni iaitu tentang wujudnya telur tiruan di pasaran. Mula-mula macam tak percaya sebab telur itu kan keluar dari buntut ayam camne lak dia nak tiru mendalah tu? Rupanya kebijaksanaan akal manusia yang dianugerahkan Tuhan itu mengatasi segalanya yang mungkin agak mustahil..
Telur tiruan ni dikhabarkan dibuat daripada China (Bijak orang-orang Cina ni that why pada zaman dulu pun Nabi sebut kalau nak menuntut ilmu biarlah sampai ke negeri China). Ni keratan akbar tentang kewujudan telur tiruan:

 (sorila kalau tak dapat baca seba tulisan dia kecil ya amat)

Then, Mr.PiNGu terus mencari informasi tentang ini akhirnya, terjumpalah gambar tentang cara-cara membuat telur tiruan ni. Mr.PiNGu nak terangkan dah tak ingatlah caranya tapi uolss layan je la gambar kat bawah dan agak-agak je apa yang berlaku di setiap gambar tu..
http://komuniti.gempakz.org
Gambar ni menunjukkan bahan-bahan dan acuan digunakan. Bahan kimia digunakan tapi xingat bahan apa:
http://komuniti.gempakz.org
Mula membuat kuning telur dengan memasukkan ke dalam acuan:
http://komuniti.gempakz.org
Telur kuning dibiarkan seketika untuk memekat dan membentuk:

Kuning telur disalutkan ke dalam bahan kimia berwarna putih untuk membuat selaput telur dan kuning telur:
http://komuniti.gempakz.org
Proses nak buat kulit telur:

Ni telur tiruan yang dipecahkan. Nampak tak bezanya? Nampak pelik semacam kan? dia punya putih telur senang terburai. begitu gak kuning telurnya mudah pecah:
http://komuniti.gempakz.org
Now! Siap! Ni gambar yang menunjukkan perbezaan yang asli dan tiruan. yang bertanda / itu yang tiruan. Korang dapat lihat kulitnya lebih licin berbanding yang asli yang agak kasar:

TAGS: cara menghasilkan telur tiruan, telur tiruan di pasaran, telur tiruan mengandungi bahan kimia berbahaya, telur tiruan buatan China

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana melawat BLOG Komuniti gempakZ. Jom Komen! Untuk mendapatkan "Notification" terhadap topik ini "klik" Subscribe by email.. TQ ^_^