JoM! "LIKE"

KoMuNiTi gempakZ on Facebook

++Do LIKE @ SHARE ARTICLE++

MISTERI: Kisah Kota Hantu ditengah Laut

Korang suka baca kisah seram, kisah misteri dan kisah hantu? hehee Baguslah korang baca topik ni. Walaupun tiada hantu diceritakan disini namun cerita ini juga agak misteri dan gambar menyeramkan. Jom layan Kisah Kota Hantu ditengah Laut.

KISAH KOTA HANTU DITENGAH LAUT:

Pada awal 1900-an, Gunkanjima merupakan pulau yang makmur karena kekayaan batu baranya. Mitsubishi Corporation yang mengelola pelombongan batu bara di sini, benar-benar membuat Gunkanjima menjadi kota yang kaya dan padat penduduk, padahal luas pulau ini kurang dari 1 km persegi.

Untuk tujuan keselesaan para penduduk, sepuluh kompleks apartmen dibangun di atas batu kecil - sebuah labirin tinggi dihubungkan dengan halaman-halaman, koridor, dan tangga. Ada sekolah, restoran, dan game rumah, semua dikelilingi oleh tembok pelindung. Pulau ini dikenal sebagai "nashi Midori Shima," pulau tanpa warna hijau. Tahun 50-an jumlah penduduk mencapai 6000 orang, ini merupakan pulau terpadat penduduknya di dunia pada masa itu.

Tapi batu bara yang terus di gali hingga ke dasar laut, lama kelamaan habis dan pulau pun ditutup. Pulau yang tak memiliki tumbuhan hijau ini pun lama kelamaan mati. Lima puluh tahun kemudian, pulau ini mirip pulau hantu, apartmen2 mulai runtuh. Tahun 1974-2009, pulau ini dinyatakan tertutup dari pengunjung. Namun baru-baru ini muncul ketentuan baru, pulau unik ini dibuka untuk tujuan pelancungan. Pulau ini pun telah didaftarkan sebagai Status Warisan Dunia Unesco.






TAGS: Kisah misteri, kisah hantu, kisah kota berhantu, kisah kota misteri, kisah hantu berkeliaran, kota seram kota berhantu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana melawat BLOG Komuniti gempakZ. Jom Komen! Untuk mendapatkan "Notification" terhadap topik ini "klik" Subscribe by email.. TQ ^_^