JoM! "LIKE"

KoMuNiTi gempakZ on Facebook

++Do LIKE @ SHARE ARTICLE++

Kepler-22b, planet yang mirip Bumi


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. WeLCoMe to my iGLoO!

hi! Actually Mr.PiNGu memang peminat Astronomi sejak kecil lagi. Akan tetapi, tak pula pergi ke bidang ini apabila dewasa. Still ambil tahu perkembangan bidang kaji angkasa ni. Ok lately Saintis NASA telah mengumumkan kejayaannya menemukan sebuah planet yang sangat mirip dengan bumi, mempunyai saiz yang hampir sama dan juga permukaannya meliputi air, iaitu sumber yang paling penting untuk hidupan seperti manusia.


 Kepler-22b

Planet ini dinamakan Kepler-22b, berjarak 600 tahun cahaya atau 6000 trilion km daripada Bumi. Walaupun dikatakan planet ini boleh dihuni, namun adalah mustahil untuk manusia sampai disana kerana jaraknya yang tersangat jauh dan tidak mungkin mampu dihadiri oleh manusia bumi.

Planet ini memiliki sifat seperti bumi yang mengelilingi matahari, dimana planet ini mengelilingi sebuah bintang yang mirip matahari. Betapa besarnya ciptaan Tuhan. Kita masih tidak tahu akan hidupan lain yang mungkin berada di luar bumi. 


Kepler-22b memiliki sistem yang mirip sistem Suria

2 ulasan:

  1. 600tahun cahaya..

    maksudnye cahaya yg sgt2 laju tu nak sampai sana ambik masa 600tahun ke..? ke macam mana eh.?

    BalasPadam
  2. yep.. 600 tahun cahaya!!! dalam satu saat cahaya bergerak dengan kelajuan 300,000,000 km! so kalau 600 tahun tu bayangkanlah berapa jauh planet itu!

    so kita dapat bayangkan betapa besarnya angkasaraya yang diciptakan Allah.. So, saya tak dapat bayangkan bagaimana nabi Muhammad naik ke langit menggunakan tunggangan yang diceritakan dlm kisah para nabi tu. mesti tunggangan tersebut mempunyai kepantasan yang tidak mampu dibayangkan.. hiuu

    BalasPadam

Terima kasih kerana melawat BLOG Komuniti gempakZ. Jom Komen! Untuk mendapatkan "Notification" terhadap topik ini "klik" Subscribe by email.. TQ ^_^