JoM! "LIKE"

KoMuNiTi gempakZ on Facebook

++Do LIKE @ SHARE ARTICLE++

NYUM2: Resepi: Nasi Himpit Telur Pedas


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. WeLCoMe to my iGLoO!

Harini Mr.PiNGu nak kongsi sikit satu resepi yang Mr.PiNGu buat 2 hari lepas. Masa tu waktu pagi nak pergi kerja. Lapar la pulak. Nak singgah kedai makan duit lagi. Maklumlah tengah-tengah sengkek ni rasa nak belajar berjimat (Tu la sapa suruh ko pi boros makan kat secret resepi hari2??) =p

Menu ni memang cukup murah, berbaloi-baloi untuk dicuba. Menu ni Mr.PiNGu panggil sebagai Nasi Himpit telur pedas. First sekali nak bagi ramuan:

1) Nasi Himpit
2) Telur ayam
3) Lada Sulah
4) Sos Cili Life

Cara membuatnya:
1) Rebus nasi himpit sampai masak then sejukkan sampai keras.



Ulasan gambar: Mr.PiNGu ada masak nasi himpit malam sebelumnya. Disebabkan tak nak rosak so simpan dalam peti ais. Kisahnya dah sejuk bekulah nasi himpit tu. So, nak panaskan dengan cara yang effective adalah dengan memotong nasi himpit itu by slice and masukkan dalam penapis besi. Then amek periuk isikan air dan panaskan air tersebut.

Kemudian, tutup periuk tersebut dengan tudung periuk. So, kita kena lakukan pemanasan seperti kaedah mengukus kuih apam. hehe..

Nota: Anda tidak perlu ikut step diatas kerana ini kes terpencil. Selepas anda rebus nasi himpit dan sejukkan sedikit, anda dah boleh memotong dan menghidangkannya.

2) Apabila nasik himpit telah tersedia, panaskan minyak dalam kuali dan gorengkan telur ayam tadi. Sekarang, anda telah siap menyediakan telur ayam goreng untuk santapan bersama.

3) Apabila dah siap hidangkan nasi himpit dan telur dalam pinggan seperti gambar diatas. Tambahkan sos cili life dan lada sulah untuk menambahkan perasa. Rasanya sedap jugak.. wawawaaa... Selamat mencuba~~~ ^_^

4 ulasan:

Terima kasih kerana melawat BLOG Komuniti gempakZ. Jom Komen! Untuk mendapatkan "Notification" terhadap topik ini "klik" Subscribe by email.. TQ ^_^