JoM! "LIKE"

KoMuNiTi gempakZ on Facebook

++Do LIKE @ SHARE ARTICLE++

Pentingnya Penggunaan On-Screen KeyBoard


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. WeLCoMe to my iGLoO!

Kali ini, Mr.PiNGu nak kongsikan sedikit maklumat yang agak penting dan berguna. Persoalan pertama, adakah anda sering membuat urusan penting terutamanya online banking menggunakan internet? Jika jawapannya ya, sila ambil perhatian tentang perkara ini.

Tahukah anda, sesetengah komputer memiliki sistem yang boleh menyimpan segala data peribadi anda di dalam satu log file komputer tersebut. salah satunya ialah username dan password. Justeru, adalah malang bagi anda yang menggunakan internet daripada komputer yang dilengkapi sistem ini kerana data anda akan dicuri! Jika melibatkan akaun bank, maka tidak mustahil duit anda juga akan dicuri!

Sebenarnya, saya difahamkan bahawa sesetengah Cyber cafe telah memasang sesuatu alat di CPU untuk membolehkan pencurian data dilakukan. Justeru, saya menasihatkan anda untuk membuat segala urusan perbankan internet di komputer peribadi anda sahaja. namun begitu, jika anda terpaksa juga menggunakan perkhidmatan komputer dan internet daripada luar, anda boleh menggunakan "on-screen keyboard".


On-screen keyboard membolehkan anda memasukkan maklumat peribadi seperti usernam dan password menggunakan tetikus. Sebagai contoh, jika anda nak surfing laman web cimbcliks, anda boleh buka laman web tersebut dan open on-screen keyboard. bagi yang tidak tahu dimanakah lokasi on-screen keyboard, anda masuk:

START> ALL PROGRAMS> ACCESSORIES> ACCESSIBILITY> ON-SCREEN KEYBOARD



Sekian sahaja. Semoga info ini berguna.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana melawat BLOG Komuniti gempakZ. Jom Komen! Untuk mendapatkan "Notification" terhadap topik ini "klik" Subscribe by email.. TQ ^_^