JoM! "LIKE"

KoMuNiTi gempakZ on Facebook

++Do LIKE @ SHARE ARTICLE++

Update: Ramly Burger pula difitnah menggunakan produk berasaskan babi?

Salam..

Pertama kalinya saya nak mengucapkan ribuan Terima Kasih kepada saudari Siti Hayu atas maklum balas beliau berhubung isu ini. Beliau memaklumkan bahawa produk Ramly Burger dipantau dengan ketat  terutamanya oleh pihak Jakim. Jadi, pendedahan yang disebarkan sebelum ini merupakan salah satu bentuk fitnah. Saya sebagai salah seorang yang membaca dan mempersoalkan isu ini memohon maaf kepada Syarikat Ramly atas perkara ini.

Saya berharap pengguna atau sesiapa sahaja bertindak dengan rasional dengan tidak menyebarkan fitnah-fitnah seperti ini kerana akan menyebabkan masyarakat keliru dan marah. Maka saya minta segala tuduhan disiasat dengan teliti sebelum disebarkan supaya tidak membuatkan pihak lain menjadi mangsa.

Disini saya Quote semula ulasan saya berhubung emel dan juga blog yang saya baca. 

Actually masih lagi terkejut dengan pendedahan ini. saya diberi link dalam satu emel pejabat saya tentang pendedahan mengejutkan ini. saya dah baca dalam blog sedekasejahtera berhubung perkara diatas. Siap beliau sertakan gambar-gambar terlibat sebagai bukti.

Serius kalau nak kata saya ni salah seorang peminat ramly burger sejak kecil. Just sekarang saya dah tak makan burger-burger ni sangat sebab dah ada Mac Donald. But kalau benarlah Ramly Burger menggunakan DNA babi dalam resepinya, maka ia tidak boleh dimaafkan.

Ramly merupakan sebuah syarikat yang ditubuhkan oleh orang melayu dan berjaya menjadi salah satu syarikat yang sangat berjaya. Jika syarikat Melayu islam sendiri gagal memperjuangkan produk halal, Justeru, kepada sapa lagikah kita mahu berharap?

status halal merupakan satu status yang sangat penting. Islam mewajibkan umatnya memakan hanya makanan yang halal. Makanan yang tidak halal hanya akan membentuk diri bersifat tidak baik kerana darah daging kita daripada sumber yang tidak diredai oleh Allah. Bayangkan betapa murkanya Tuhan kita jika kita terus menerus mengambil makanan yang tidak halal.

Kesimpulannya, pengusaha makanan perlulah peka dalam menentukan kebersihan produk yang mereka hasilkan kerana mendapatkan produk yang halal dan bersih adalah salah satu keutamaan dalam agama Islam.

Sekian sahaja

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 
Salah satu jawapan daripada Pihak Berwajib yang terlibat:

Kepada
YANG BERKENAAN

PENAFIAN FRANKFURTER BERJENAMA RAMLY MENGANDUNGI DNA PORCINE (KHINZIR)

Perkara di atas adalah dirujuk.

Kami menafikan sama sekali dakwaan tersebut. Tidak pernah dalam amalan pembuatan kami dan perniagaan kami berlaku perkara sebegini. Proses pembuatan kami diselia rapi oleh Jabatan Perkhidmatan Veterinar, JAKIM dan jabatan lain yang berkaitan sebagai mengekalkan prestasi pembekal produk halal (lampiran sijil JPV / surat Pejabat Kesihatan Daerah Kulim).

Saya, Dato’ Haji Ramly Bin Mokni, isteri dan keluarga merupakan pemilik 100% kumpulan syarikat Ramly dan tanda niaga RAMLY, adalah seorang muslim dan amat menitik berat soal hukum halal haram dan perniagaan yang telah bertapak lebih dari 30 tahun serta syarikat ini diurus oleh 1,000 orang kakitangan yang 100% muslim tidak memungkinkan melakukan perkara yang ditegah oleh agama. (lampiran carian syarikat SSM).

Kami juga mempunyai jabatan halal yang diketuai oleh Ustaz Mohamad Rafizie Bin Kastor (berkelulusan dalam bidang syariah dari Universiti Sains Islam Malaysia) dan kami juga telah menubuhkan jawatankuasa halal dalaman yang dianggotai oleh semua jabatan terlibat dalam pemprosesan untuk mengeluarkan produk mengikut standard manual JAKIM (lampiran sijil halal JAKIM / keputusan ujian DNA makmal Technology Park Malaysia Biotech).

Pengguna boleh berhubung terus dengan Bahagian Hub Halal JAKIM ditalian 03-8315 0200 untuk sebarang penjelasan lanjut (jika ada).

Terdapat penggunaan pembungkusan bukan milik Ramly Food Processing Sdn Bhd dengan nombor batch yang tidak tepat, dan perkara ini dalam tindakan polis dan pejabat kesihatan bagi mengenalpasti pihak-pihak yang melakukan sabotaj terhadap produk kami.

Dalam keadaan ini kami memberi amaran terhadap mana-mana pihak yang sedang atau cuba memfitnah terhadap produk dan organisasi Kumpulan Syarikat Ramly supaya memberhentikan perbuatan ini serta merta dan kami tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan sivil atau jenayah fitnah terhadap pihak-pihak yang masih melakukan perbuatan ini.

Sila ambil perhatian tegas mengenainya.

Yang benar,

DATO’ HAJI RAMLY BIN MOKNI
Pengarah Urusan
Kumpulan Syarikat Ramly

3 ulasan:

  1. Perkara di atas adalah dirujuk.

    Kami menafikan sama sekali dakwaan tersebut. Tidak pernah dalam amalan pengilangan kami berlaku perkara sebegini. Proses pembuatan kami diselia rapi oleh JAKIM, Jabatan Perkhidmatan Veterinar dan lain-lain jabatan yang berkaitan sebagai mengekalkan prestasi pembekal produk halal.

    Kami telah membuat laporan polis dan akan mengambil tindakan undang-undang terhadap mana-mana pihak yang bertanggungjawab menabur fitnah ini. Oleh kerana perkara ini dalam siasatan polis dan tindakan undang-undang oleh peguam, maka kami tidak boleh memberi komen atau keterangan lanjut.

    Sekian, terima kasih.

    Yang benar,

    Siti Hayu Binti Dato’ Haji Ramly
    Pengurus Kanan
    Pemasaran Ramly Mokni Sdn Bhd

    BalasPadam
  2. Salam..

    Terima Kasih kepada Saudari Siti Hayu atas penjelasan terbabit. Lega saya apabila dimaklumkan sendiri oleh orang terlibat.

    Akan tetapi saya sangat musykil dengan pendedahan seperti ini yang bukan sahaja berlaku kepada produk burger Ramly malah kepada produk-produk lain juga.

    Saya berharap semua pihak lebih peka dalam menyampaikan berita sebenar supaya tidak menimbulkan fitnah dan ketidak selesaan kepada pengguna

    sekian~

    Mr.PiNGu, admin komuniti gempakz

    BalasPadam

Terima kasih kerana melawat BLOG Komuniti gempakZ. Jom Komen! Untuk mendapatkan "Notification" terhadap topik ini "klik" Subscribe by email.. TQ ^_^