JoM! "LIKE"

KoMuNiTi gempakZ on Facebook

++Do LIKE @ SHARE ARTICLE++

Bagaimana nak berhenti merokok?


meRokok? Rasanya ia merupakan satu isu yang sudah lapuk dan sudah berulangkali diutarakan. Pastinya ramai juga sudah jemu dengan isu ini. Akan tetapi ini merupakan isu yang serius. Mengapa merokok? Sudah pasti perokok akan sekeras-kerasnya defend tindakan mereka untuk merokok. Nampak Macho? memberi ketenangan? Hilangkan stress?? itu cuma alasan semata.

Budaya merokok nampaknya sudah seakan sebati dalam jiwa masyarakat kita. Walaupun telah banyak kempen dijalankan dan kesedaran tentang bahaya merokok telah diwar-warkan sana sini, namun ia seakan mencurah air ke daun keladi. Masyarakat tidak lagi memandang merokok sebagai satu masalah besar. Ianya adalah satu rutin biasa.

Tahukah anda bahawa asap rokok mengadungi lebih dari 1000 bahan kimia berbahaya? Ah.. semua orang kot sudah tahu! termasuk perokok sendiri. Akan tetapi mereka nak juga merokok. Alasan mereka, tak kisahla umur panjang ke tak. Lagipun, tak semestinya isap rokok cepat mati. Orang tak isap Rokok pun boleh mati cepat. AWAS!

Perokok.. anda tak kasihan ke pada orang-orang lain yang tidak merokok? mereka terpaksa menghidu asap rokok anda kerana anda tidak menghormati orang di sekeliling anda. Kalau anda nak merokok, pergilah jauh-jauh di tempat yang tiada orang awam. Ni anda merokok sukahati anda sahaja. lebih-lebih lagi di gerai makan yang ramai orang. Nak makan pun hilang selera apabila terhidu asap rokok anda. Hormatilah kami yang tidak merokok..

Dalam banyak kajian dilakukan, didapati bahawa perokok pasif (means orang yang tak isap rokok tapi terhidu asap rokok orang lain) telah banyak diserang pelbagai penyakit kronik. Sangat menyedihkan apabila mereka mendapat penyakit bukan disebabkan sesuatu yang mereka buat.

Kepada lelaki - lelaki yang merokok (dan perempuan juga sudah ramai pandai merokok) anda berhentilah merokok. Jika tidak mampu, merokoklah di tempat-tempat yang jauh dari orang lain. Kasihanilah insan lain diluar sana. Yakinlah! Anda mampu melakukan perubahan~

Cara-Cara yang boleh dilakukan untuk berhenti merokok:
1) Selalu Kunyah Chewing Gum bila terasa nak merokok.
2) Makan gula-gula jika rasa nak merokok.

Sekian sahaja celoteh tentang rokok di tengah hari ini.

1 ulasan:

  1. Siapa yang nak cuba kaedah semula jadi untuk berhenti merokok boleh layari http://jomhenti.webs.com/

    ianya mudah, selamat dan berkesan. Terbukti berkesan!

    BalasPadam

Terima kasih kerana melawat BLOG Komuniti gempakZ. Jom Komen! Untuk mendapatkan "Notification" terhadap topik ini "klik" Subscribe by email.. TQ ^_^