JoM! "LIKE"

KoMuNiTi gempakZ on Facebook

++Do LIKE @ SHARE ARTICLE++

Keindahan Singapura


Singapura ni memang negara yang kecil. maka perancangan pembandaran and apa sahaja dilakukan dengan berhati-hati dan teratur.

Satu yang menarik tentang singapura ialah anda susah nak jumpa sampah di sekitar. That why Singapura pernah mendapat Jolokan Negara paling bersih di dunia. mungkin saman tinggi dikenakan bagi yang melakukan kesalahan membuang sampah merata-rata. But, if I am given a choice, I xrela jadi warganegara Singapore. ada la sebabnya.. Singapore hanya best dilawat. Not diduduki.. For me la. Ok. Nak post sedikit something yang ada kat Singapore.

Tempat yang rasanya sayang kalau anda xpi jika Anda berkunjung ke Singapura adalah Marina Bay, Esplanade, Patung Merlion, Fountain of Wealth. Yang paling wajib dikunjungi mungkin adalah Merlion, simbol negara Singapura.

Tempat ini berada di daerah yang berdekatan. Untuk berkunjung ke tempat ini, boleh menggunakan MRT lalu turun di station Raffles Place, dari sini sepanjang sungai dapat menikmati keindahan sungai di Singapura. Di seberang sungai terdapat sebuah bangunan yang ternyata museum. Museum ini adalah Asian Civilisations Museum, namun sayangnya sudah tutup jadi hanya bisa memfoto bangunan dari luar saja. Lalu juga terdapat Hotel Fullerton yang megah.

Patung merlion yang menjadi simbol negara Singapura ini juga berlokasi dekat sahaja. Terdapat dua buah patung, yang satu besar dan satunya versi mini. Di tempat ini sangat ramai dikunjungi wisatawan.

Tidak jauh dari patung merlion terdapat gedung esplanade. Gedung ini cukup unik karena berbentuk seperti durian. Di gedung ini sering diadakan pameran-pameran mahupun konsert-konsert seni. Rasanya di Indonesia belum ada gedung yang setara dengan gedung esplanade ini sebagai tempat pagelaran seni.

Ada sebuah kawasan yang bernama Suntec City, dalam area tersebut terdapat mal, kantor, ruang exhibition & konferensi. Dan ada sebuah area di dalam area tersebut yang terdapat Fountain of Wealth, dimana pada jam2 tertentu akan terdapat pertunjukan yang menampilkan semburan air dari atas bangunan berbentuk cincin tersebut. Bahkan dimalam hari pada jam tertentu akan ada pertunjukan laser yang cukup memukau. Ada kepercayaan jika kita memegang air yang keluar dari air mancur tersebut, maka akan mendatangkan keuntungan, kesihatan dan lain-lain.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana melawat BLOG Komuniti gempakZ. Jom Komen! Untuk mendapatkan "Notification" terhadap topik ini "klik" Subscribe by email.. TQ ^_^